Een droge keel ’s morgens en het gevoel niet hersteld te zijn ondanks voldoende slaap – bijna elke tweede persoon snurkt regelmatig gedurende de nacht. Zelfs als eenvoudig snurken (ronchopathie) door medische deskundigen niet als een ernstige ziekte wordt geclassificeerd, hebben de getroffenen en hun partners vaak veel last van de bijbehorende symptomen.

Snurken is niet automatisch een gevaar voor de gezondheid. Voor de getroffenen heeft het nachtzagen echter verstrekkende sociale gevolgen en schaadt het hun levenskwaliteit op de lange termijn. Veel partners hebben ook last van het nachtelijke geluidslandschap. Als de ademhaling tijdens de slaap herhaaldelijk stopt, kan dit een teken zijn van ernstigere gezondheidsproblemen.

Snurken bij kinderen

Snurken kan ook bij kinderen voorkomen, bijvoorbeeld als gevolg van een vergrote keelamandel. In dit geval is het vooral belangrijk om de oorzaak vroegtijdig op te helderen en de vergrote amandelen zo nodig te laten verwijderen. Zo kunt u de slaapgerelateerde ademhalingsstoornis van uw kind tijdig voorkomen.

Rusteloze nacht en vermoeiende dag

Snurken kan leiden tot verschillende klachten. Als u last heeft van verschillende van de volgende symptomen, raadpleeg dan uw arts. Uw arts kan de oorzaken achterhalen en, indien nodig, een ademhalingsstoornis (obstructieve slaapapneu) in een vroeg stadium opsporen en behandelen.

De typische symptomen van snurken zijn

  • slaperigheid overdag of onrustbarende slaap
  • Concentratiestoornissen
  • Slaapstoornissen
  • Hoofdpijn
  • Depressieve stemmingen
  • Angst
  • Oplichting
  • Adempauzes tijdens de slaap (voor slaapgerelateerde ademhalingsstoornissen)

Oorzaken van het snurken

Terwijl je slaapt, ontspannen de hele lichaamsspieren zich. Om ervoor te zorgen dat u vrij kunt blijven ademen, blijven de tong en de huig enigszins gespannen. Snurken komt alleen voor als de keelspieren verslappen en de bovenste luchtwegen smaller worden. Dan moet je sterker in- en uitademen, waardoor de lucht met meer druk door de luchtwegen stroomt. Als gevolg daarvan beginnen het gehemelte, de huig en de tong te vibreren, waardoor het snurkende geluid ontstaat.

Factoren die kunnen leiden tot snurken zijn

  • Een langgerekte huig…
  • een grote tong
  • vergrote amandelen
  • Poliepen in de neus
  • Neuskrommingen
  • verkoudheid
  • Hooikoorts
  • Overgewicht
  • Roken

Alcohol en slaappillen zorgen er ook voor dat de spieren te veel ontspannen. Als je liever op je rug slaapt, kan dit het snurken bevorderen: In deze positie zorgt de zwaartekracht ervoor dat de tong naar achteren valt, waardoor de keel smaller wordt.

Diagnose

Om de oorzaak van het snurken vast te stellen, kunnen verschillende onderzoeken worden overwogen:

  • Eerst zal uw KNO-arts u gedetailleerde vragen stellen over uw symptomen. Hij zal daarbij aandacht besteden aan de hierboven beschreven factoren die het snurken kunnen veroorzaken.
  • Na het anamnesexperiment voert hij een onderzoek uit van uw neus en keel (endoscopie). Er wordt een endoscoop in de betreffende regio geplaatst. Deze beeldvormingsprocedure helpt de KNO-arts bij het bepalen van mogelijke anatomische oorzaken van het snurken, zoals een vergrote huig.
  • Als de neus en de keel kunnen worden uitgesloten als oorzaken van snurken, kan een onderzoek van het strottenhoofd en de luchtpijp nuttig zijn (laryngotracheoscopie).
  • Een verkeerde beet kan ook snurkgeluiden uitlokken. Als er een verdenking bestaat, kan uw arts u doorverwijzen naar een tandarts die uw beetstatus zal controleren en een passende behandeling zal regelen.
  • Om een eerste indruk te krijgen van uw slaapgedrag voert de KNO-arts een polygrafisch slaaponderzoek uit. Hiervoor krijgt u een mobiel apparaat dat u thuis op kunt zetten. Tijdens de nacht worden belangrijke gegevens geregistreerd, zoals de hartslag of de zuurstofsaturatie in het bloed.
  • Als de arts vermoedt dat er sprake is van een slaapgerelateerde ademhalingsstoornis, wordt u meestal doorverwezen naar een slaaplaboratorium. In de loop van één of twee nachten bereidt de slaaparts daar een uitgebreid slaapprotocol voor. Terwijl u slaapt, documenteren sensoren aan uw lichaam de hartslag, de hersenactiviteit, de ademhalingsfunctie, de bloeddruk en het zuurstofgehalte in het bloed (polysomnografie). Hij kan dan de kwaliteit van de individuele slaapfasen beoordelen en een eventuele ademhalingsstilstand opsporen.

Behandelingsopties

Zelfs als eenvoudig snurken geen specifieke therapie vereist vanuit medisch oogpunt, kunt u helpen om het snurken te verminderen of te elimineren door uw levensstijl te veranderen. De volgende maatregelen zijn bijzonder effectief gebleken:

  • Gewichtsreductie: Overgewicht is een van de meest voorkomende oorzaken van snurken. Zelfs een paar pond minder kan helpen om het snurken aanzienlijk te verminderen. Een evenwichtige voeding en veel beweging in de frisse lucht helpen ook bij het bevorderen van een rustige, rustgevende slaap.
  • Licht diner: Eet ’s avonds licht voedsel en eet het zo mogelijk niet te laat. Een volle maag vermindert de kwaliteit van de slaap en kan het snurken bevorderen.
  • Afzien van nicotine: niet-roker worden. Roken irriteert de slijmvliezen, waardoor ze opzwellen en de ademhaling belemmeren.
  • Alcohol met mate: Drink twee tot drie uur voor het slapengaan geen alcohol. Dit helpt uw keelspieren om de nodige spanning te behouden.
  • Het vermijden van slaappillen: Kalmerende middelen of slaappillen ontspannen het zachte verhemelte zeer. Vraag zo nodig aan uw arts welk preparaat in welke dosering voor u geschikt is.
  • Slaaphouding: wen er maar aan om op je zij te slapen. De rugligging bevordert zowel het snurken als het stoppen van de ademhaling tijdens de nacht. Als u het moeilijk vindt om permanent op uw zij te liggen, kunt u als alternatief uw bovenlichaam hoger plaatsen, bijvoorbeeld met behulp van een kussen.
  • Slaaphygiëne: Zorg ervoor dat uw slaapkamer koel, rustig en goed geventileerd is. Ga indien mogelijk altijd tegelijk naar bed, zodat uw lichaam gewend raakt aan een regelmatig slaap-waakritme. Beide maatregelen bevorderen de rustgevende slaap.

Conservatieve en chirurgische therapie methoden

Als er na de bovengenoemde maatregelen geen verbetering optreedt, zijn er ook verschillende behandelingsmogelijkheden, waarover uw KNO-arts u gedetailleerde informatie kan geven. Deze omvatten:

  • Mandibulaire spalk: Als uw snurken is gebaseerd op een anatomische oorzaak, kan een mogelijke therapiemaatregel zijn om een mandibulaire spalk (mandibulaire uitsteeksel spalk) te dragen ’s nachts. Het doel hiervan is om de keel te verbreden en aan te spannen om gemakkelijker te kunnen ademen.
  • Slaapvest: Als u de neiging heeft om alleen in rugligging te snurken, kan een speciaal vest helpen om de zijligging te behouden en te voorkomen dat u in rugligging gaat liggen.
  • Neusverspreider: Als uw neusademhaling vooral tijdens de slaap wordt belemmerd, kunnen zogenaamde neusverspreiders (neusverwijderaars) helpen. Deze verbreden de neustoegang en vergemakkelijken zo het in- en uitademen via de neus. Indien nodig kan uw arts een extra neusspray voor een korte tijd voorschrijven om de zwelling van de slijmvliezen te verminderen.
  • Chirurgie: Als het snurken niet verbetert als gevolg van een verandering in levensstijl of een apparaattherapie, kan een operatie worden overwogen. Afhankelijk van het ziektebeeld worden de poliepen of keelamandelen verwijderd, wordt het gebogen neustussenschot rechtgetrokken, wordt het zachte gehemelte aangespannen of wordt de huig opnieuw gevormd.

Comments

mood_bad
  • No comments yet.
  • chat
    Add a comment